Cornelder breidt activiteiten in havengebied Beira in Mozambique verder uit

Cornelder Holding levert logistieke en maritieme diensten in de havens van Rotterdam en Beira, Mozambique. Met steun van DGGF worden opslagcapaciteit en de bulkterminal in Beira en Machipanda, op de grens met Zimbabwe, verder uitgebreid. Goed voor lokale banen en een meer duurzame infrastructuur. Ellen van Dam, CEO van Cornelder Holding, legt uit waarom en vertelt en passant over ondernemen in ‘booming Afrika’.

Ellen van Dam CEO Cornelder Holding.
Beeld: ©Cornelder.

Cornelder actief in Mozambique

Sinds vijf jaar staat Ellen van Dam als CEO aan het roer van Cornelder Holding, een familiebedrijf met een rijke maritieme geschiedenis. “De business van de logistiek is ons met de paplepel ingegoten, ik ben van de vijfde generatie“, aldus Ellen. Om daaraan toe te voegen: “Mijn vader is een pionier, als ik kijk hoe lang we al over de grenzen heen ondernemen, van China tot Afrika.”

“In Mozambique zijn we net na de burgeroorlog, zo’n 25 jaar geleden, gestart. Met ons dochterbedrijf, Cornelder de Moçambique, geven wij sinds 1988 richting aan de verdere ontwikkeling en uitbreiding van de haven van Beira, in de kustregio. Het is een haven die wij samen met de overheid, lokale partners en bevolking weer hebben opgebouwd – daar was niets meer van over – tot een uitstekend functionerende terminal met oog voor veiligheid, gezondheid en milieu-standaarden.”

“Via deze Beira Corridor is het Zuidoost-Afrikaanse achterland, van Zimbabwe, Zambia, Malawi, Botswana tot de Democratische Republiek Congo, over de weg en het spoor efficiënter bereikbaar dan via andere havens langs de kustlijn van Zuid-Afrika, Mozambique en Tanzania. Daarmee heeft de Beira Corridor een hele belangrijke functie. Inmiddels is Zuidoost-Afrika een van de strategische speerpunten van Cornelder.”

Containers in haven Mozambique.
Beeld: ©Cornelder.

Opslagfaciliteiten en bulkterminal

Cornelder de Moçambique is al ruim twintig jaar actief in de haven van Beira. De bouw van opslagfaciliteiten, een bulkterminal en een open space opslag zijn het vervolg van deze activiteiten.

De nieuwe opslagfaciliteiten en bulkterminal zijn met een financiering van DGGF gerealiseerd. “Cornelder heeft zelf een substantieel deel geïnvesteerd waarbij de financiering van Invest International meer slagkracht oplevert. Denk hierbij aan niet alleen aan het ontwikkelen van gebouwen maar ook aan de verdere ontwikkeling van de infrastructuur, zoals toegangswegen en omheiningen. In het kielzog van deze uitbreidingen en activiteiten worden andere transportverbindingen ingezet. Een voorbeeld hiervan is de 317 kilometer lange spoorlijn tussen Beira en Machipanda. Dit betekent minder wielen richting het achterland, een groenere omgeving en een kostenefficiënter en ook sneller transport. Daar gaan we voor!”

De DGGF-financiering draagt bij aan minder wielen richting het achterland, een groenere omgeving en een kostenefficiënter en ook sneller transport.

Groei lokale banen

Bij Cornelder de Moçambique werken ruim 770 mensen, het Nederlandse bedrijf is de grootste werkgever in de omgeving. De banen van de nieuwe bulkterminal komen daar nog bij. Ellen: “Bij de nieuwe bulkterminal werken wij met een minimum aantal expats waarbij het opleiden van lokaal personeel een belangrijk onderdeel vormt. De terminal is inmiddels in bedrijf en opereert nog niet op de helft van de capaciteit, maar levert nu al meer dan 30 banen op.”

Man met portofoon in haven Mozambique.
Beeld: ©Cornelder.

Voor de financiering bood het Dutch Good Growth Fund, uitgevoerd via Invest International, uitkomst. Traditionele banken zijn sceptisch over dergelijke financieringen, zakendoen in Afrika is immers niet zonder risico. Ellen: “Ondernemen brengt altijd risico’s met zich mee” en “Mozambique is een land met veel uitdagingen en mogelijkheden.”

“Maar, onze jarenlange ervaring en contacten in het land vormen een stevige basis wat helpt om sneller kansen te zien en te grijpen om nieuwe ontwikkelingen in gang te zetten. Afrika is in dat opzicht booming met veel mogelijkheden. De goede band van de Nederlandse overheid met die van Mozambique in combinatie met de overheidsprogramma’s voor water en infrastructuur, zijn een welkome toegevoegde waarde. En, de recente BHOS-nota zet in op projecten waarbij Aid en Trade elkaar versterken. Daar sluiten onze activiteiten en deze financiering heel goed bij aan.”