Hoe mobiliteitsplatform MAX werkt aan de toekomst van Afrikaanse mobiliteit

Metro Africa Express (MAX) is in 2015 in Nigeria opgericht toen Adetayo Bamiduro en Chinedu Azodoh een plan maakten om de mobiliteitsmarkt in Afrika te herstructureren en te formaliseren. Zes jaar later heeft het bedrijf een financiering van $31 miljoen binnengehaald, breidt het uit naar Ghana en Egypte en ontwerpt en produceert het zijn eigen lijn elektrische motoren. MAX biedt toegang tot veilige en betaalbare on-demand motor-transportdiensten waarbij niet alleen de behoeften van de chauffeurs, maar ook die van de planeet centraal staan.

Groep jonge mannen en vrouwen van Metro Africa Express (MAX) transportsysteem in Nigeria.
Beeld: ©Metro Africa Express (MAX).

Transportservice via een digitaal platform

Het Nigeriaanse transportsysteem wordt gekenmerkt door een onbetrouwbare, onveilige en inefficiënte informele (motor)taxi-industrie. MAX wil dit veranderen door reizigers op abonnementsbasis toegang te geven tot veilige en betaalbare on-demand motor-transportservice via een digitaal transportplatform. In 2018 werden ook betaalbare voertuig financieringen en -diensten geïntroduceerd: "We hebben tijd gestoken in het onderzoeken van activiteiten van chauffeurs en het werd ons duidelijk dat de meeste van hen de voertuigen die ze gebruiken niet bezitten".

Tegenwoordig biedt het platform daarom toegang tot financiering, voertuigbezit zonder onderpand, licentie en verzekeringspakketten. Bovendien brengt het bezit van een MAX-voertuig extra voordelen met zich mee, zoals dekking voor gezondheidszorg en schoolgeld, voertuigbescherming en rijvaardigheidstrainingen.

Daarnaast leidt MAX de transitie naar duurzame en milieuvriendelijke mobiliteit door de inzet van elektrische voertuigen, oplaadinfrastructuur en batterijen te ondersteunen. Het bedrijf levert momenteel verschillende soorten elektrische voertuigen aan chauffeurs om te zorgen voor schonere lucht, minder Co2-uitstoot en minder geluidsoverlast, zodat mensen gezonder en gelukkiger kunnen leven.

"MAX zorgt voor meer financiële inclusie voor micro-ondernemers en creëert duurzame banen door technologie en verbetering van de vervoersinfrastructuur met hoogwaardig en veilig vervoer."

Positieve impact op mens en aarde

De meeste zelfstandige chauffeurs in Afrika worden uitgesloten van financiële systemen en hebben geen goede verzekering, wat leidt tot onveilig en onbetrouwbaar transport. MAX biedt met zijn producten en diensten kansen aan deze chauffeurs en speelt daarmee direct in op belangrijke maatschappelijke vraagstukken. Voorbeelden hiervan zijn meer financiële inclusie voor micro-ondernemers, het creëren van duurzame banen door technologie en verbetering van de vervoersinfrastructuur met hoogwaardig en veilig vervoer.

Novastar Ventures & MAX

In 2019 leidde Novastar, met onder andere de Japanse fabrikant Yamaha, de eerste financieringsronde van MAX ter waarde van 7 miljoen dollar (Series A). In 2021 haalde MAX 31 miljoen dollar binnen in een tweede financieringsronde (Series B), met wederom Novastar als investeerder.

Novastar Fund I is sinds 2015 een van de eerste investeringsfondsen in de DGGF-portefeuille. De opvolger, Novastar Fund II, trad in 2018 toe tot de DGGF-portefeuille. Met deze tweede financieringsronde zet MAX zijn missie voort om mobiliteit veilig, betaalbaar, toegankelijk en duurzaam te maken door middel van hoogwaardige technologieën.

Lees meer over Novastar Ventures en MAX op hun website: www.novastarventures.com/portfolio/max/