Pakkenfabrikant The Makers vindt een lening op maat

Van confectie- naar maatpakken. Steeds meer mensen verkiezen een maatpak boven een confectiepak. Klant is koning, daarom wil het Nederlandse familiebedrijf The Makers meer pakken op maat gaan produceren. Daar zijn goede plannen, meer machines en goed opgeleid personeel voor nodig. Hiervoor krijgt The Makers hulp van het Dutch Good Growth Fund (DGGF).

Praktijkverhaal DGGF The Makers

“Momenteel is 20% van de pakken die wij maken een maatpak”, vertelt Angélique van Gils. Zij is de 3e generatie die werkzaam is in de organisatie. “We werken toe naar 50%, maar dat vergt onder meer investeringen in machines en personeel. Om de kwaliteit te waarborgen waar maatwerk om vraagt, is het van belang dat ons personeel precies weet wat er moet gebeuren. Dat willen we ze leren in ons eigen trainingscentrum.”

Financieren. Maar hoe?

Het kledingbedrijf van de familie Van Gils startte in 1948 in Nederland, als klein atelier voor kinderkleding. Het productieproces verplaatste zich in de jaren 70 naar Tanger in Marokko. The Makers is inmiddels zo gegroeid, dat het bedrijf werk biedt aan meer dan 1.300 mensen in Marokko. Goed nieuws, maar de keerzijde is dat het juist door de Nederlands-Marokkaanse connectie lastig bleek een lening te krijgen.

“De plaatselijke banken in Marokko konden of wilden niet financieren, omdat we in hun ogen een buitenlandse onderneming zijn”, vertelt Van Gils. “Terwijl de Nederlandse banken aangaven dat onze assets in Marokko zijn en we daarom geen Nederlandse lening kregen. Gelukkig wees een consultant ons op het DGGF. De adviseurs van het DGGF schaafden ons dossier bij waar nodig. Enkele maanden daarna kwam het verlossende woord: de lening was rond. Mede door deze ondersteuning denken we de 50% procent binnen 3 jaar te halen.”

De gouden tip

Het DGGF bleek voor The Makers de redder in nood. Voor ondernemers die in hetzelfde schuitje zitten, heeft Van Gils een belangrijke tip. “Als je in contact komt met een adviseur van het DGGF, neem hem dan mee in jouw wereld. Jíj hebt specifieke plannen, zíj hebben veel verstand van geldzaken. Door je enthousiasme over jouw idee over te brengen, begrijpen zij beter hoe belangrijk die lening voor je bedrijf is.”