Digitalisering van de toeleveringsketen van zijde in India

De ambitie van Reshamandi is om een revolutie teweeg te brengen in de Indiase supply chain van zijde. De revolutie brengen zij met hun app die diensten aanbiedt zoals kwaliteitstesten, technisch advies en het rechtstreeks linken van de boeren aan de klant. Reshamandi is een van de meest recente toevoegingen aan het portfolio van Omnivore Partners India Fund II, een DGGF-investering sinds 2018. Met behulp van nieuwverworven startkapitaal zal Reshamandi meer boeren kunnen bereiken en de bestaande dienstverlening kunnen verbeteren.

Beeld: ©Thehindu.com
Zijden cocons worden klaargemaakt voor de markt.

India is na China de grootste zijdeproducent ter wereld. Desondanks heeft de industrie nog steeds te maken met veel hindernissen, zoals volatiele opbrengsten, prijsschommelingen van cocons en willekeurige testmethoden door zijdewevers Met behulp van technologische ingrepen in de supply chain en wetenschappelijk onderzoek zouden veel van deze problemen kunnen worden aangepakt. Deze gedachtegang werd begin 2020 omgezet in een bedrijfsconcept toen Mayank Tiwari, Saurabh Agarwal en Utkarsh Apoorva Reshamandi op hebben gericht. Toen zijdeboeren een mobiele telefoon tot hun beschikking kregen, ontstond er een uitgelezen kans om hen via een nieuw digitaal platform met elkaar in contact te brengen en te verbinden. Het resultaat was een 'compleet zijde-ecosysteem' binnen één app dat diensten omvat zoals AI-geleide ziektedetectie, wetenschappelijk gesorteerde cocons en geautomatiseerde garentests om wevers betere controle over de prijs te geven.  Het resultaat is dat de boeren beter in staat zijn om de productie van moerbei te verhogen, de kwaliteit te verbeteren, toegang te krijgen tot betere prijzen en minder water te verspillen.

Beeld: ©thehindu.com
Moerbeiboer die de Reshmandi app gebruikt.

Een meer inclusieve en eerlijke Nieuwe Zijderoute

De resultaten van Reshamandi zijn indrukwekkend: meer dan 3000 boeren zijn aangesloten op de digitale marktplaats en verhandelen dagelijks meer dan 10 ton cocons. De timing van de startup voor het opzetten van kleine inkoopcentra was cruciaal omdat COVID-19 opkwam en ervoor zorgde dat boeren minder wilden reizen om zo hun cocons te verkopen. De pandemie verstoorde de toeleveringsketen als gevolg van transportbeperkingen en een verminderde oogst. Desondanks toonden boeren veerkracht, omdat Reshamandi hen in staat stelde via de app te handelen tegen verantwoorde prijzen en mobiele betalingen verzekerde terwijl ze hun baan behielden. In die zin versnelde COVID-19 de digitalisering die het zijde-ecosysteem in staat stelt om ‘sterker terug te komen’ met eerlijke prijzen en inclusieve banen in plattelandsgebieden.

Beeld: ©Reshamandi.com
Het team van Reshamandi

Nieuwe horizonnen verkennen met startkapitaal

Hard werken loont. In maart, nog geen jaar na de lancering haalde Reshamandi 1,7 miljoen dollar aanstartkapitaal op, dat zal worden gebruikt om de diensten van het bestaande platform te versterken en de aanwezigheid in andere Indiase zijdehubs uit te breiden. De financieringsronde werd onder meer geleid door Omnivore Partners, een DGGF-partner sinds 2018. DGGF behoorde tot de eerste internationale investeerders in Omnivore Partners India Fund II en onze financiering zorgde voor versnelde investeringen door andere investeerders. Omnivore richt zich op early-stage investeringen in bedrijven met digitale oplossingen voor de plattelandseconomie in India. Reshamandi past goed in dit profiel omdat het de uitdagingen voor kleine boeren aanpakt met technologische innovatie.