Succesvol duurzaam modelabel: geleid en gemaakt door vrouwen

Duurzame mode was moeilijk te vinden. Daarom zijn Janneke Honings en Judith van der Wolde zelf een duurzaam modelabel gestart; J LABEL. Daarmee zetten ze zich in voor women's empowerment. Dit hebben ze mooi in beeld gebracht in een mini-documentaire over hun succesvolle modebedrijf.

Met hulp van RVO Internationaal Financieren via het Dutch Good Growth Fund (DGGF) vond J LABEL de juiste fabriek in India. Hier hebben ze veelal vrouwen in dienst, die ze graag in hun kracht zetten.

Bekijk de mini-documentaire over J LABEL

Fast fashion

De 2 vrouwelijke ondernemers kennen elkaar al jaren. Opmerkelijk was dat zij geen mode studeerden, maar rechten. De juridische wereld was toch niet de plek waar ze hun ei kwijt konden. Janneke: “Ik heb altijd wel affiniteit met mode gehad, daarom ben ik er eerst over gaan bloggen. Toen zag ik welke wereld achter fast fashion zit. Dat willen we anders doen met J LABEL.”

Eerlijke fabriek selecteren

Om echt impact te maken, beseften Judith en Janneke dat ze moesten opschalen na hun eerste 2 kleine collecties. “We wilden ‘made to order’ produceren, dus gingen we op zoek naar een geschikte, gecertificeerde fabriek. We kwamen via RVO in contact met een ervaren adviseur. Die ging met ons naar India om in New Delhi de juiste fabriek te selecteren.”

Deze fabriek is GOTS gecertificeerd, wat staat voor Global Organic Textile Standard. Dit certificaat controleert fabrieken - waar eerlijke kleding wordt geproduceerd - op de gebruikte stoffen, sociale omstandigheden en ecologische standaarden.

"We willen onze klanten laten zien dat zij onze makers in hun kracht kunnen zetten.”

Women’s empowerment

J LABEL zet zich in voor women's empowerment. Zo is elk kledingstuk uit de collecties vernoemd naar een van de maaksters. Ook brengen ze drager en maker in contact met elkaar door foto’s van elkaar te laten zien en verhalen te laten vertellen. Daarom heeft J Label bovengenoemde mini-documentaire over hun bedrijf laten maken. Judith: “De makers van onze kleding zijn veelal vrouwen. Ze worden onder veilige omstandigheden voor een eerlijk salaris door ons ingezet. We willen onze klanten laten zien dat zij onze makers in hun kracht kunnen zetten.”

Corona en uitbreiden in Europa

Afgelopen jaar hebben Judith en Janneke hun collectie aan 30 winkels weten te verkopen. Maar net voordat ze de collectie wilden uitrollen, brak de coronacrisis uit. Judith: “Uiteindelijk is het jaar goed verlopen. Al zijn wel 3 winkels - waaraan wij leverden - failliet gegaan.”

“We merken dat retailers door de coronacrisis terughoudend zijn, maar we zetten wel door. Onze missie verandert niet: we willen impact maken door mooie collecties aan te bieden, die ook de wereld vooruit helpt. We kijken dan ook over de coronacrisis heen naar introductie in andere Europese landen, waaronder Duitsland. En hopelijk over een paar jaar Frankrijk en Scandinavische landen.”

Meer over DGGF

Wilt u, net als J LABEL, internationaal ondernemen met impact? Met DGGF financiert RVO - in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken - projecten in ontwikkelingslanden en opkomende markten. Onze adviseurs helpen u graag met vrijblijvend advies op maat.

Interesse? Mail ons: if@rvo.nl