Habibi Plantitas maakt natuur de trend in Colombia

Met slechts 200 dollar aan spaargeld begonnen de jonge zussen Marcela en Carolina hun bedrijf Habibi Plantitas vanuit hun ouderlijk huis in Medellin, Colombia. Dankzij de ondersteuning van Sempli en het Seed Capital & Business Development (SC&BD) Programma van DGGF, exporteert Habibi Plantitas nu naar landen zo ver als de VS en Australië. 

Handgemaakt uit Colombia naar de VS en Australië

Marcela was pas 25 jaar oud toen ze samen met haar zusje Carolina haar droom realiseerde door haar bedrijf Habibi Plantitas in Colombia op te richten. Habibi Plantitas verkoopt potplanten online en via Facebook. “Making nature the trend” is hun slogan. In eerste instantie was de goedkopere concurrentie, met name uit China, een van de grootste uitdagingen voor het bedrijf. Daarentegen hebben de kwalitatief hoogwaardige, handgemaakte en lokaal geproduceerde producten van Habibi Plantitas zichzelf inmiddels uitbetaald. De zussen zijn begonnen met twee medewerkers maar werken nu samen met 28 vakmensen, vooral alleenstaande moeders. Tegenwoordig exporteren ze zelfs naar landen zo ver als de VS en Australië. Daarnaast ontwerpen, realiseren en beheren ze tuinen voor families, bedrijven en speciale evenementen.

Innovatieve financiële oplossingen voor mkb in Colombia

De volgende grote uitdaging voor de zussen was het verkrijgen van voldoende kapitaal om door te groeien. Ze durfden eerst geen lening bij een bank aan te vragen, omdat ze wisten hoe moeilijk dit zou zijn als jonge, door vrouwen geleide startup. Eind 2016 hoorden ze van Sempli, een innovatief fintech bedrijf dat kredietaanvragen beoordeelt en verwerkt middels hightech algoritmes. Dankzij deze innovatieve kredietverwerkingsmethodologie kan Sempli klanten bedienen die voorheen niet in aanmerking kwamen voor een lening.

“Het was liefde op het eerste gezicht”, herinnert Marcela zich. “Zij waren niet zomaar een andere bank”, vertelt Carolina. “Sempli voelde meteen als familie. Zij kwamen naar ons toe, in plaats van dat wij naar hen toe moesten komen. Zij hebben overal voor gezorgd en alles kon online afgehandeld worden. Ze zijn supersnel.” Het geld van Sempli hebben ze besteed aan de inventaris en het inhuren van nieuwe werknemers. De ouders van de jonge ondernemers, die hen ook ondersteunen, zijn aandeelhouders geworden. De twee zussen hebben nu de ambitie om hun bedrijf nog verder te laten groeien met behulp van het Sempli team.

DGGF’s ondersteuning aan Sempli

In 2017 begon de ondersteuning van DGGF aan Sempli vanuit het Seed Capital & Business Development (SC&BD) programma in de vorm van durfkapitaal en eind 2018 groeiden zij naar het DGGF investeringsportfolio. Sempli is de eerste digitale kredietverstrekker in Colombia en is sinds de livegang in 2017 gegroeid tot een bedrijf met meer dan 200 klanten.

Wil je meer weten over hoe DGGF lokaal ondernemerschap stimuleert in opkomende markten? Lees dan het DGGF impact rapport.