MYOMY do goods lanceert hét symbool van de Fashion Revolution

  • iedereen (publiek zichtbaar)

I made your bag - vrouwen werken aan het maken van een tas

24 april 2018 - Vandaag, precies vijf jaar na de grootste ramp in de textielindustrie ooit, lanceert het Nederlandse modemerk MYOMY do goods de #MyInsideoutBag tijdens de #FashionRevolution Week. Deze tas is vervaardigd door ambachtslieden in Bangladesh en staat symbool voor de fair fashion movement. De productie van de tas wordt mede mogelijk gemaakt door het Dutch Good Growth Fund (DGGF) van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Fashion Revolution

De Fashion Revolution is ontstaan na de grootste ramp in de textielindustrie ooit: de instorting van een kledingfabriek in Bangladesh op 24 april 2013, waarbij ruim 1100 doden en meer dan 2000 gewonden vielen. Onder de slachtoffers waren voornamelijk jonge vrouwen. Vrouwen die werkten tegen zeer lage lonen en in extreem slechte, onveilige arbeidsomstandigheden. Door de ramp ontstond wereldwijd felle kritiek op
de wantoestanden in de textielindustrie in landen als Bangladesh.

Precies 1 jaar na de ramp ontstond op social media de #Insideout campagne. Consumenten werden aangespoord hun kleding binnenstebuiten te dragen, zodat het ‘Made By’ label zichtbaar werd. Hierdoor ontstond meer bewustwording bij het publiek en behoefte aan meer transparantie en aandacht voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) binnen de kledingindustrie. Dit heeft geleid tot de ondertekening van het convenant Kleding en Textiel.

MY INSIDEOUT BAG

De MY INSIDEOUT BAG borduurt voort op de InsideOut-campagne. De tas kan namelijk ‘inside out’ worden gedragen, zodat het speciale ‘Made by’ label met de naam van de maker van de tas zichtbaar is. Dragers van de tas steunen de Fashion Revolution én dragen bij aan een betere toekomst van de makers van de tas en. Deze makers, veelal vrouwen uit de sloppenwijken van Dhaka, leren namelijk een ambacht onder goede werkomstandigheden en krijgen een eerlijk inkomen zodat ze kunnen bouwen aan een zelfstandige toekomst en hun eigen dromen kunnen volgen. Dit verbetert hun leefomstandigheden aanzienlijk.

MYOMY do goods is bekend geworden met haar MY PAPER BAG. Deze duurzame en iconische tas is inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Voor de totstandkoming van de MY INSIDEOUT BAG is MYOMY, de samenwerking aangegaan met lokale productiepartner Leatherina. Het Dutch Good Growth Fund (DGGF) heeft dit mede mogelijk gemaakt. Marja Baas, founder of MYOMY do goods, zegt hierover: ‘Door de samenwerking met RVO.nl kon MYOMY do goods deze stap direct met de beste professionals maken, waardoor vrouwen in Dhaka zich structureel kunnen ontwikkelen als Positive Icons voor nu en in de toekomst!’

Dutch Good Growth Fund

Met het Dutch Good Growth Fund (DGGF) ondersteunt het Ministerie van Buitenlandse Zaken Nederlandse (mkb)-ondernemers die willen zakendoen met ontwikkelingslanden en opkomende markten met op maat gesneden dienstverlening. Wilt u meer informatie over DGGF? Kijk dan op de DGGF-pagina.